pátek 28. dubna 2017

TVAROHOVÝ MÍŠA - LÉPE A RADOSTNĚJI     

                                                                         

Tvarohového Míšu, ikonu českých nanuků, jsem neměla ráda ani v dětství a naše děti taky neokouzlil. Přitom je to neporazitelně nejoblíbenější zmrzlá pochoutka v Čechách, která pravidelně vítězí v různých anketách. Navíc ve světě patrně neexistuje národ, který by tak jednoznačně preferoval tvaroh jako hlavní ingredienci nanuků. Nevěřím teorii, že je to způsobené tradicí a vzpomínkami rodičů (Míša se vyrábí podle téměř nezměněné receptury od roku 1962), protože upřimně pochybuji, že by si děti nechávaly vnutit cokoli k jídlu jen proto, že jejich rodiče dojatě slzí nad retro obalem a vyprávějí, jak jim Míšu kupovala babička v Konzumu. Spíš to bude tím,že Míša není tak hutný a přeslazený jako třeba Magnum, jeho chuť je relativně přirozená a rodiče jsou asi ochotnější koupit Míšu než polochemické a předražené parodie na nanuky. A taky je v Čechách asi hodně oblíbený tvaroh sám o sobě, což není případ naší rodiny, takže jsem výrobu tvarohového nanuku neměla v příštích měsících v plánu. Jenomže shodou několika náhod a nedorozumění se mi v lednici minulý týden sešly čtyři vaničky tvarohu a po buchtách a pomazánce bylo třeba vymyslet další způsob jejich upotřebení - nanuky.

   Na internetu koluje spousta receptů na domácí tvarohové nanuky, ale já jsem se chtěla co nejvíc přiblížit originálu. To není zrovna snadné, protože receptura na Míšu je stejně tajná jako třeba na coca-colu nebo kofolu. Jako vodítko mi muselo stačit složení uvedené na obalu. A ten mi prozradil to nejdůležitější - Míša bez polevy obsahuje 65% tvarohu. U dalších základních ingrediencí - smetana, sušené mléko a cukr - už procenta uvedena nejsou (o emulgátorech a stabilizátorech - alginát sodný, karagenan, karubin, guma guar - nemluvě). Tím se otvírá prostor pro improvizaci. Vzhledem k tomu, že nechci vyrábět úplnou nápodobu, ale nanuk, který bude chutnat mým dětem, zvolila jsem 25% smetany a jen 10% mléka. V originále bude poměr, vzhledem k ceně a potřebě vydělat, pravděpodobně opačný. A protože jsem použila výhradně čerstvé přísady, nikoli sušené jako výrobce, navíc pravý vanilkový cukr a na polevu kvalitní hořkou čokoládu, těšila jsem se, že výsledek bude lepší než originál. Podle mě i mých dětí to tak je - nejdříve protestovaly, když jsem jim řekla, že budou tvarohové nanuky, a pak jásaly, když je ochutnaly. A to jsem jim dala napřed čistě bílé bez polevy a až druhý den ty vytuněné čokoládovou polevou, nasekanými kešu ořechy, mléčnou čokoládou, lyofizovanými jahodami a karamelovými cákanci. 






RECEPT 

Na cca 8 ks nanuků o objemu 50 ml budete potřebovat :

  • 250 g tvarohu (jedna vanička)
  • 100 ml šlehačky
  • 40 ml mléka
  • 4-5 lžic cukru moučka nebo odpovídající množství tekutého sladidla, které preferujete
  • vanilkový cukr


      POSTUP :

  1. Do misky vyklepněte tvaroh, přidejte 4 lžíce moučkového cukru a mléko. Metličkou důkladně prošlehejte.
  2. Do smetany přidejte vanilkový cukr a ušlehejte šlehačem do tuha. Pak šlehačku ručně všlehejte metličkou do tvarohu.
  3. Ochutnejte, případně doslaďte podle vaší chuti a naplňte směsí nanukové formičky. Mrazte 4-6 hodin.
  4. Před podáváním můžete nanuky namočit do čokoládové polevy a ozdobit nasekanými ořechy, sušeným ovocem, polevou z bílé čokolády nebo karamelem.




Žádné komentáře:

Okomentovat