pátek 10. března 2017

KOKOSOVÉ NANUKY                                                                                                   

   Mexiko je nanukovou velmocí. V každé, i sebemenší, vesničce můžete nalézt obchod s paletas - nanuky nejrůznějších příchutí a barev, vyráběných z čerstvých ovocných šťáv, mléka a smetany. Nanuky jsou v této zemi tak oblíbené, že mají i svůj vlastní festival a dokonce pomník ve městě Mexticacán. Zmrzlinu na dřívku přinesli podle pramenů do Mexika španělští kolonizátoři, ale samotní Mexičané jsou přesvědčeni, že pravý původ paletas je na hoře Popocatépetl, odkud se v dávných dobách snášel do nížin sníh k uchovávání potravin a léků, a místní obyvatelé jej začali mísit s ovocnými šťávami. Ať už je pravda jakákoli, za posledních téměř sto let dovedli Mexičané výrobu nanuků do dokonalosti. Paleterie nabízejí běžně dvacet třicet druhů ručně vyráběných nanuků. Kromě klasických druhů ovoce jako jsou melouny, limetky, pomeranče, ananas nebo mango, si můžete vybrat nečekané kombinace avokáda, chilli, okurky, rýže nebo karamelu z kozího mléka. A jednou z nejoblíbenějších ingrediencí je kokos.
  
   Původně jsem chtěla dnešní nanuky nazvat Mexické kokosové nanuky, protože jsem se nechala inspirovat právě mexickým receptem. Jenomže na můj chuťový vkus a na naši zeměpisnou šířku se mi původní recept zdál přespříliš sladký a tučný, takže jsem ho nakonec upravila víc, než jsem plánovala. A vzhledem k tomu, že děti mi za kokosové nanuky daly - cituji - jedničku třikrát podtrženou, udělala jsem dobře. 

   Kromě kokosu je hlavní ingrediencí slazené kondenzované mléko. Často se pro výrobu neprůmyslových nanuků používá, ale mně se do něj dlouho nechtělo. Nejen že je příšerně sladké, ale navíc je to konzerva, tedy latentně nezdravá potravina. Nakonec zvítězila zvědavost, proč je u nanukářů tak oblíbené, a taky mě uchlácholil pohled na zadní stranu tuby Piknik, kde jsem se dočetla, že obsahuje jen mléko a cukr. Žádná éčka. Cukru je v něm tedy habaděj, ale stejně bych cukr přidat do potřebné sladkosti a požadované konzistence musela, protože právě cukr, společně s tukem, zajišťuje měkkost nanuků. Teď už vím, že díky kondenzovanému mléku jsou nanuky jemnější a hebčí, než by byly při použití smetany nebo tvarohu.


KOKOSOVÉ NANUKY 

Budete potřebovat :

  • 75 g slazeného kondenzovaného mléka (odpovídá jedné tubě Piknik)
  • 150 ml domácího kokosového mléka 
  • 50 ml 12 % smetany
  • 50 g strouhaného kokosu (nejlépe nesířeného)
  • malá špetka soli
  • volitelně 30 g praženého strouhaného kokosu
  • volitelně rozdrcené kokosové sušenky

Recept na domácí kokosové mléko :

- 50 g strouhaného kokosu zalijte 200 ml horké vody a nejméně tři minuty mixujte v mixéru
- proceďte přes husté sítko tak, aby se oddělilo mléko a vláknina

Pražený kokos :

- na pečící papír rozprostřete strouhaný kokos a pečte v předehřáté troubě na 160 °C asi 10 až 15 minut
- každých 5 minut promíchejte a hlídejte, aby se kokos nepřipálil - výsledná barva by měla být světle hnědá

      KOKOSOVÉ NANUKY - cca 5 ks velikosti nanuku Míša

  1. Ve vyšší misce smíchejte 150 ml kokosového mléka, obsah tuby kondenzovaného mléka, 50 ml smetany a malou špetku soli. Důkladně promíchejte.
  2. Pokud použijete pražený kokos, vmíchejte ho do směsi. 
  3. Směs rozdělte do formiček na nanuky. V horní části si můžete nechat místo na posyp rozdrcenými sušenkami. Sušenkovou drť zlehka zatlačte do směsi. Mrazte 4 - 6 hodin. (Jestliže používáte nanuková dřívka, vložte nejdříve naplněné formičky do mrazáku na cca 30 min. Ve vodě přednamočená dřívka pak vložte do polotuhé směsi - budou lépe držet.)
  4. Nanuky můžete ponořit do čokoládové polevy nebo obalit v opraženém kokosu.
Poznámka : Jestliže chcete místo domácího kokosového mléka použít konzervované, nahraďte smetanu stejným množstvím plnotučného mléka.



   Než jsem si šla hrát s nanuky, dala jsem dětem dvě fungl nové sady modelíny a oblíbené téma - mimoni a jiné příšerky. 




2 komentáře: