čtvrtek 30. března 2017

NANUKOVÉ JAHODY SE ŠLEHAČKOU                                    

                         

    Jahodová sezona je sice ještě v nedohlednu, ale včerejší sluníčko mě tak trochu zmátlo a já jsem při pohledu na velké rudé plody neodolala. Skleníkové jahody jinak zásadně nekupuji, protože jejich chuť se těm "opravdovým" v podstatě ani nepodobá. Každý rok poslušně čekám na červen a i tehdy kupuji jahody jen přímo od pěstitelů. Když jsem bydlela v Praze, byly to proslulé kunratické jahody a teď je mým hlavním dodavatelem vraňanská jahodárna (a pár kilo mi "dodá" i naše zahrada).

   Když jsem včera přinesla jahody domů a zjistila, že nemají typicky mdlou skleníkovou chuť, okamžitě jsem se rozhodla, že slupnout je na posezení by byla škoda, když je můžu posunout o stupínek výš smetanou a znanukováním. Nicméně pokud se vaše touha po létu taky zvrtne a vy si třeba uprostřed zimy domů přinesete  polobílé jahody bez chuti a bez vůně, mám pro vás radu Nigelly Lawson - upečte si jahodový drobenkový koláč. Tepelná úprava z nich vytáhne chuť (to ostatně platí například i pro ne docela zralé meruňky), a na rozdíl od zralých jahod se neroztečou a budou šťavnaté.


   Dnešní recept bude rafinovanější než ty předešlé, protože klasický nanuk vylepší úžasná jahodová omáčka podávaná ve sklence na víno nebo sekt, do které si nanuk můžete po každém olíznutí nebo kousnutí namáčet. Ideální občerstvení pro letní návštěvu. A opět platí základní pravidlo pro ovocné nanuky - čím budou plody zralejší, tím úžasnější nanukový zážitek připravíte sobě i vašim blízkým.




Na 9 nanuků o objemu cca 50 ml budete potřebovat :





  • 300 g zralých jahod
  • 200 ml smetany ke šlehání
  • 3 lžíce + 2 lžičky cukru moučka
  • 1 lžička vanilkového cukru
  • 1/4 citronu
  • 1/2 lžičky vanilkového extraktu - volitelně
  • několik lístků máty - volitelně






POSTUP :


  1. Jahody rozmixujte se 3 lžícemi cukru a několika kapkami citronové šťávy. Chcete-li mít nanuky bez jahodových zrníček, přeceďte přes jemné sítko. 
  2. Do smetany přidejte vanilkový extrakt, 2 lžičky cukru a lžičku vanilkového cukru. Šlehejte jen tak dlouho, aby se cukry rozpustily, ale šlehačka byla stále tekutá. 
  3. Nanukové formičky naplňte do poloviny nejdříve jahodovou směsí a potom smetanovou. Díky rozdílné hustotě se směsi vzájemně nepropojí, a proto nemusíte čekat na zamrazení první vrstvy tak, jako je tomu u ovocných vícedruhových směsí. Chcete-li dosáhnout mramorového vzhledu nanuků, začněte naopak smetanovou vrstvou, přidejte jahodovou a špejlí obsah opatrně a zlehka promíchejte. Jahodové směsi by v tomto případě nemělo být víc než jedna třetina objemu formičky. 
  4. Jahodovou směs, která vám zbyla, dochuťte citronovou šťávou. Formičky vložte do mrazáku na 30 - 40 minut, pak je vyndejte a vložte do polozmrzlé hmoty dřívka. Jestliže používáte držátka z umělé hmoty, vložte je do formiček hned po naplnění. Nanuky mrazte nejméně 4 - 6 hodin. 



SERVÍROVÁNÍ :

   Do připravených skleniček rozdělte jahodovou omáčku. Formičky vyndejte z mrazáku a minutu či dvě je držte pod teplou tekoucí vodou. Povrch nanuků se ohřeje a půjdou snadno vyjmout z formiček. Nanuky vložte do skleniček s omáčkou a podávejte.

OBMĚNA :

Máte-li rádi chuť máty peprné, můžete si připravit jednoduchou jahodovomátovou omáčku tak, že do zbylé jahodové směsi přidáte několik lístků máty, pár kapek citronu a rozmixujete.


                           


   Před pár týdny jsem Julince dala do školy ke svačině jablkovou labuť. Ráno jsem ji vyřezala, složila zpátky do tvaru půlky jablka, zabalila a Julie si ji ve škole zase rozložila do ptačí podoby. A snědla. Labuť měla velký úspěch u ní i u kamarádek a dnes jsem podlehla prosbám a slíbila jsem, že ji nechám vyřezat si svoji vlastní. No, bylo to trochu předčasné, protože se ukázalo, že proříznout tvrdou slupku jablka není pro sedmileté dítě až tak snadné a pro mě zase nebylo snadné sledovat, jak se ostrá čepel nože nebezpečně blíží k jejím prstíkům. Obávám se, že to s ohledem na mou nervovou soustavu hned tak nezopakujeme, ale první dva pokusy jí vyšly moc hezky.



Žádné komentáře:

Okomentovat