pondělí 13. února 2017

NANUK PRO SVATÉHO VALENTÝNA                             

         

   "Jak chceš oslavit Valentýna?" zeptal se včera mojí kamarádky manžel. "Nevím," odpověděla. "No počkej, jak nevíš?" nenechal se odbýt manžel. "Řekni mi, co bys chtěla, ať nejsi naštvaná, jako každý rok!" - To je přesně polovina důvodu, proč si na Valentýna moc nehraju. Pokud uděláte tu chybu a pod vlivem vzedmutých hormonů se v prvním roce vašeho vztahu rozhodnete oslavit svatého Valentýna se vším, co k němu patří, padnete do pasti, která se už nikdy nerozevře - budete ho muset slavit každoročně. Vynechání oslavy by ve vás i vašem partnerovi vzbudilo podezření, že s vaším vztahem není něco v pořádku, že už to není, co to bývalo, že vás už nemiluje tak jako dřív atd.atp. A je po romantice. Jediná výhoda svátku svatého Valentýna je, že na rozdíl od ostatních romantických oslav, jako je výročí seznámení či svatby, se vám nemůže stát, že byste na něj zapomněli. To vám usilovná masáž obchodních řetězců a reklam v televizi nedovolí. Což je druhá polovina důvodu, proč mě Valentýn moc nebere. Mám dojem, že původní legenda o starořímském knězi Valentýnovi, který navzdory císařskému zákazu oddával vojáky s jejich vyvolenými a byl za to údajně 14. února popraven, posloužila jen jako zástěrka pro povánoční tahání peněz z našich peněženek. Kdybych se narodila v některé anglosaské zemi, vnímala bych to nejspíš jinak, zbysnysování svátku přišlo patrně až s dobou, ale u nás rovnou bez tradice vypukla po revoluci prodejní vnucovačka a to se mi nelíbí. To ovšem neznamená, že bych svatého Valentýna negovala úplně, jen ho prostě neprožívám. Srdíčka, červená barva, rudé růže - jasně, to se mi líbí. A v pátek jsem od Filípka dostala krásnou Valentýnku, první v jeho životě, kterou napsal sám. Tak jsem si řekla, že zkusím dětem vyrobit valentýnské nanuky.


      Valentýnský motiv je jasný - červené srdíčko. Vzhledem k tomu, že používám jen přírodní ingredience, volba byla jednoduchá - jahody. Bílá barva kvůli kontrastu - smetana. Zbývalo už jen vymyslet, jak dostat jahodové srdíčko do vanilkovosmetanového nanuku. Přišla jsem na dva způsoby:

1. Pomocí vykrajovátka vyrobit zmrazené jahodové srdíčko, vložit jej do formičky, opatrně oblít smetanovou směsí a zmrazit

2. Vložit vykrajovátko do nanukové formičky, nalít smetanovou směs, zmrazit, vyjmout tvořítko a do srdíčkové "díry" vlít jahodovou směs

   Samozřejmě, že nejjednodušší by bylo jahodovou směsí nakreslit srdíčko jen na povrchu nanuku, ale chtěla jsem, aby srdíčko bylo při olizování nanuku stále patrné a aby tedy procházelo nanukem skrz. Pokud máte jen jedno vykrajovátko požadované velikosti a tvaru, bude vhodnější metoda zmrazeného srdíčka, protože si je můžete předzmrazit. Výroba jednoho trvá asi 20 minut, podle výkonu vašeho mrazáku. Ideální by byly silikonové formičky ve tvaru srdíčka na čokoládu, která mají dno a směs by z nich nevytékala, navíc by se s jejich pomocí dalo vyrobit najednou víc kusů. Dno vykrajovátka musíte něčím zajistit proti vytékání - já jsem rozválela kousek marcipánu, vykrajovátko jsem do něj zlehka zatlačila a po zmrznutí jahodové směsi jsem jej ze srdíčka zase sloupla.



JAK VYROBIT VALENTÝNSKÉ JAHODOSMETANOVÉ NANUKY 

cca 8 ks nanuků       

Budete potřebovat :   

  • 8 ks mražených jahod nebo 5 ks větších čerstvých
  • 1 - 2 lžíce cukru moučka - dle kyselosti jahod  
  • 200 ml smetany ke šlehání
  • 100 ml plnotučného mléka
  • kousek vanilkového lusku (cca 2 cm) nebo 1/2 lžičky vanilkového extraktu
  • 4 lžíce cukru

Jak na to :

  1. Rozmixujte povolené jahody se lžící cukru, ochutnejte a případně doslaďte.
  2. Pokud jste zvolili postup prvotního zmražení jahodových srdíček, připravte si vykrajovátko. Zajistěte jeho dno proti vytečení směsi - vtlačte vykrajovátko zlehka do rozváleného kousku marcipánu nebo do plátku jablka apod. Lžičkou vlijte do vykrajovátka jahodovou směs a zmrazte 15 - 20 minut. Vyjměte srdíčko, vraťte je do mrazáku a postup opakujte podle požadovaného počtu srdíček.
  3. Mléko nalijte do menšího kastrůlku, přidejte semínka z 2 cm kousku vanilkového lusku a 4 lžíce cukru. Na středním ohni směs ohřívejte za stálého míchání, dokud se cukr zcela nerozpustí. Nechte vychladnout na pokojovou teplotu a pak směs smíchejte se smetanou.
  4. Do nanukových tvořítek vložte jahodová srdíčka a opatrně je zalijte mléčnou směsí. Nechte hodinu mrazit, pak do tvořítek vložte dřívka a mrazte 4-6 hodin.
  5. Pokud jste zvolili druhý způsob - vložte do nanukových tvořítek vykrajovátka, oblijte je mléčnou směsí a dejte do mrazáku na 30 - 45 min. Pak opatrně vykrajovátka vyjměte, dolijte jahodovou směsí srdíčka a vložte dřívka. Mrazte 4 - 6 hodin.



   A na závěr dnešního receptu nejkrásnější Valentýnka, jakou jsem v životě dostala ( nejen proto, že jsem vlastně žádnou jinou nikdy nedostala :-) 






Žádné komentáře:

Okomentovat