pátek 10. února 2017

NANUKY POMERANČOVÉ SE SMETANOU                          



   Někomu se může zdát kombinace pomerančů a smetany divoká, ale ujišťuji vás, že to funguje. Sladkokyselá chuť pomerančů skvěle ladí se sladkou smetanou, která navíc dodá nanukům příjemnou hladkost a měkkost. Pomerančová šťáva naopak nanuky odlehčí a díky vitamínům, které obsahuje, budete mít pocit, že pro sebe děláte něco zdravého a ještě si u toho užíváte. 
   Pomeranče jako základní ingredience pro výrobu domácích nanuků, sorbetu nebo zmrzliny jsou ale dobrou volbou i z dalších důvodů. Na rozdíl od manga, avokáda nebo třeba jahod jsou k dostání i v té nejmenší prodejničce v zapadlých Kotěhůlkách, a to téměř celoročně. Mají je rádi všechny děti a dospělého jimi taky neurazíte. Navíc patří ke spíše levnějším druhům ovoce a často se dají ve slevových akcích pořídit opravdu za pár korun. Je to prostě taková sázka na jistotu.
   A když jsme u těch korun - možná by bylo zajímavé spočítat, na kolik mě vyšla výroba jednoho pomerančosmetanového nanuku. Pomeranče jsem koupila ve vietnamském obchůdku v naší vesnici, takže žádná láce to nebyla, ale vzhledem k tomu, že Vietnamci obvykle nakupují v Kauflandu nebo Tescu zboží v akci a prodávají je pak s přirážkou, můžu doufat, že jsem se s cenou dostala jen lehce nad průměr. Dva středně velké pomeranče mě stály 16 kč. Šlehačku jsem naopak pořídila s předstihem v akci v Kauflandu za 13 kč a mléko tamtéž za 17 kč. A teď kalkulačka : 
  • 2 ks pomerančů .........................16 kč
  • 120 ml smetany .........................7,80 kč
  • 60 ml mléka...........................cca 1 kč
  • 62 g cukru..............................cca 1,50 kč
Celkem mě tedy osm menších nanuků o objemu 55 ml/kus stálo 26,30 kč. To nezní špatně - jeden pomerančovosmetanový nanuk mě vyšel na 3,20 korun! Když vezmeme v potaz průměrnou cenu průmyslově vyráběných nanuků, narvaných kdovíjakými éčky a určitě neobsahujících čerstvou ovocnou šťávu a neředěnou smetanu, je to bomba! Podstatně zdravější, chutnější a ještě levnější - co můžeme chtít víc?



   Při propočítávání nákladů mě napadla otázka, kolik šťávy se vlastně dá vymáčknout z kila pomerančů. Trochu jsem si zagooglovala a byla překvapená tím, jak moc - údajně - výnosnost závisí na použitém způsobu odšťavňování. No, ono to tak moc překvapivé není, jen jsem se nad tím nikdy nezamyslela. Podle Magazínu pro ženy  je rozdíl mezi odšťavňováním pomocí klasického obyčejného ručního lisu a elektrického lisu dvojnásobný a pomocí odšťavňovače dokonce trojnásobný. V konkrétních číslech je to 175 ml šťávy z 1 kg pomerančů ručním lisem, 375 ml elektrickým a dokonce 480 ml odšťavňovačem. Já zase až taková hospodyňka nejsem, pro pírko přes plot neskáču, takže kvůli dvěma pomerančům odšťavňovač vytahovat a pak půl hodiny mýt nebudu, ale při zpracovávání většího množství ovoce by se to určitě vyplatilo. V každém případě by se podle těchto údajů snížily použitím odšťavňovače náklady na pomerančové nanuky o dalších pět až deset korun, a to zní hodně dobře.

   RECEPT NA POMERANČOVÉ NANUKY SE SMETANOU

  • 150 ml pomerančové šťávy ( pomocí ručního lisu z cca 2 ks pomerančů)
  • jemně nastrouhaná kůra z jednoho pomeranče, nejlépe chemicky neošetřovaného
  • 60 g cukru plus 1-2 lžíce podle kyselosti ovoce
  • 120 ml smetany ke šlehání
  • 30 ml mléka, nejlépe plnotučného a ještě lépe bio, farmářského nebo čerstvého

   JAK NA TO :

  1. Kůru z důkladně vydrhnutého pomeranče rozmixujte s cukrem.
  2. Smíchejte se šťávou, smetanou a mlékem. Dobře promíchejte, aby byl cukr dokonale rozpuštěný.
  3. Směs ochutnejte a podle potřeby přislaďte (k tomu jsou určeny ony dvě lžíce cukru navíc). Chuť by měla být sladší, protože zmrazením se sladkost sníží. 
  4. Nalijte do formiček a mrazte nejméně 4-6 hodin. 
Výtěžnost : cca 6 nanuků o objemu 55 ml tj. velikosti známého tvarohového nanuku Míša






   Děti jsou ve škole, ale protože chci dodržet tradici zakončování mých příspěvků jejich výrobky, přidám dnes dopis, který jsem včera dostala od Julinky (už umí skoro celou abecedu). Osobnější snad už víc být nemůže, ale na tenhle blog patří, protože bez mých dvou trpajzlíčků by blog nevznikl. Nanuky jsem začala dělat, když jsem pro děti hledala nějakou zdravou alternativu přeslazených a éčkovitých zmrzlin z továren. V jedné takové továrně jsem kdysi krátce pracovala a nechutné vzpomínky by vydaly na další samostatný příspěvek. Možná příště.







Žádné komentáře:

Okomentovat